Välkommen till Sofias vikt- och hälsoresa

Just du är välkommen att följa med på min viktresa. Denna blogg kallar jag för halveraSofia.

Och det är just vad jag tänkt göra. Halvera min vikt med hjälp av en gastric by pass, kognitiv beteende terapi (KBT), ett jävlar anama utan dess like och såklart med hjälp av er, mina kära vänner. Detta kommer i slutänden ge mig en bättre hälsa, mer ork, roligare shoppingrundor (då tänker jag på klädinköp) och jag slipper folks äcklade blickar på mig. För det finns sådana människor. Folk som föraktar oss överviktiga. Vi blir dumförklarade. Vi blir nedvärderade. Vi blir ingenting i vissa personers ögon. Tråkigt. Men så är det. Sedan finns det tusentals anledningar till att man faktiskt inte skall vara överviktig. Och inte morbid (dödligt) överviktig som jag är. Det sliter på kroppen något så fruktansvärt. Jag har konstant värk i muskler och leder. Dagligen huvudvärk. Är konstant trött. Och de om blir lidande i förlängningen av det här är min älskade familj. För all energi som jag orkar uppbringa går åt att vara en pigg, empatisk, hårt arbetande sjuksköterska om dagarna. När jag kommer hem är jag mer eller mindre ett vrak. Jag vill ju vara en pigg och alert mamma som orkar krypa omkring på golvet och leka med min dotter. Jag vill orka vara en öm och kärleksfull hustru till min man. Just nu, när jag arbetar 100% så är jag så JÄVLA slut när jag sätter fötterna hemma i min hall om eftermiddagarna så jag orkar knappt någonting därefter. Jag plågas av skuld och skam dagligen för att jag är som jag är. Så är det. Det är en hopplös situation helt enkelt.  

Det finns två personer i mitt liv som jag verkligen vill att de skall få uppleva en hälsosammare Sofia. Det är min älskade dotter Blixtra och min fina man & make Michael. De är värda det. Och framförallt så är jag värd det!! JAG ÄR VÄRD ETT BÄTTRE, SUNDARE OCH HÄLSOSAMMARE LIV. För jag är faktiskt ganka bra. Och i förlängningen så vinner hela min älskade familj på det.

På måndag läggs jag alltså in på Nyköpings sjukhus avd 10 för att göra en gastric by pass. Det var egentligen meningen att detta skulle ske i juni i år men jag fick en återbudstid. Jag blev något chokad när de ringde i måndags morse och berättade detta. Till råga på allt så väckte de mig från min sköna skönhetssömn så jag fattade verkligen nada. Det tog ett tag innan polletten trillade ner så att säga, men då blev jag klarvaken. Sedan har det varit raska bud. I tisdags tog jag fasteprover på morgonen. Och igår var jag i Nyköping och blev inskriven. Fick träffa sjukgymnast, sjuksköterska, kirurgläkare, narkosläkare och även ta ett EKG. Allt ser bra ut. Mina värden är toppenfina. Har ett blodtryck på 110/70 och det är superbra för en kvinna i min viktklass. Dessutom ser både långtidssockret, blodvärdet och kolesterolet bra ut oxå, så Fian får vara nöjd. Detta skall bara gå bra. Det finns inget annat. Hör ni det allihopa. DET SKA GÅ BRA!

1997 gjorde min kära och numera favoritängelmamma sin gastric by pass i Värnamo. Hon fick sådana svåra komplikationer av operationen att hon dog ca 1 vecka efter operationen. Detta påverkar såklart mig MYCKET just nu. Tankarna finns där. Samtidigt skall min lillasyster Sara göra samma operation måndagen efter mig på samma sjukhus som min mamma dog på. Så det är mkt TANKAR, KÄNSLOR OCH DJUPA DJUPA FUNDERINGAR JUST NU! Min pappa mår INTE bra av att vi skall opereras och framförallt inte göra samma operation som hans älskade hustru dog av. Nu vet inte pappsen att jag opereras på måndag och det behöver han inte veta heller. Han får reda på det i efterhand istället. Det räcker med att han har min lillasyster att oroa sig för just nu. Jag vill INTE orsaka mer dåligt mående hos min käre far. Så nu vet du det pappa, om du läser det här i efterhand. Jag berättar inte det för dig av kärlek & respekt för dig. Så är det.

Jag kommer återkomma med bilder på hur jag ser ut nu. Och bilder kommer läggas upp kontinuerligt på hur min kropp kommer att förändras. Ni kommer få läsa min tankar. Mina funderingar. Och hur mitt liv formas. Ni är välkomna att ta del av mig. Den privata Sofia. Och jag kan meddela, det kommer bli rolig läsning, smått irriterande läsning och kanske en del tårar oxå. Vad vet jag. Men nu är jag på G. Det känns i varenda cell i kroppen. En skön känsla.

Med tacksamhet och på återseende

Eder Sofia

Kommentarer
Postat av: annapyttipanna

love you Fia. Detta fixar du galant. lovar att tänka på dig massor under måndagen. Det är ju min födelsedag så det måste ju betyda något. KRAM!!!

2010-01-15 @ 22:41:19
Postat av: mammatezzan

Lycka till och jag står oxå i väntan på denna op så det ska bli väldigt intressant och spännande att få läsa din resa. Många kramar Tessan

2010-01-15 @ 23:06:54
URL: http://alexandraochlukasmamma.blogg.se/
Postat av: Lina

många tankar och kramar

Lina och Elvin

2010-01-15 @ 23:09:57
Postat av: JohannaK

Massa kärlek till dig!!! Du är så underbar Sofia! kram <3

2010-01-15 @ 23:46:29
Postat av: carromadicken

en Lusfia klarar allt det vet du väl...Sa tom. Astrid Lindgren.. Jag vet det o du är absolut min goda vän och idol..Jag finns för dig o snart kommer jag o kollar film ;-)

2010-01-16 @ 02:11:15
Postat av: Ilone

Tack för att du bjudit in mig att få delta på din resa. Själv gjorde jag min op 28 april 09 och har, ta i trä, inte haft några problem alls och är så lycklig och tacksam för mitt nya liv.Vi kanske kan höras per telefon längre fram. Intressant att få höra Nyköpings upplägg. Snacka om att du har vunnit en högvinst!Grattis. Ska tänka på dig på måndag och sända mycke kärlek till dig. kram kram

2010-01-16 @ 08:09:57
URL: http://iholm.blogg.se/
Postat av: Anna Ljunggren

Kämpa på Sofia! Du kommer fixa det galant:-) Lovar att tänka på dig på måndag.Lycka till, du är modig du. Många kramar Anna

2010-01-16 @ 08:20:27
Postat av: susanne oscarsson

hej!

känner inte dej men din syster sara och jag är opererad gbp 22/10-09 och det är det bästa jag gjort tänker följa din resa lycka till!

2010-01-16 @ 09:36:58
Postat av: Gunnsa

Sofia! Du är så stark så du kommer klara det här! Ska sända dig en extra tanke på måndag och hålla mina tummar! Kram Frida

2010-01-16 @ 10:19:54
URL: http://gunnsa.blogg.se/
Postat av: jennie h

Tror du kommer att klara operationen,förstår din räddsla.Håller med att tyvärr vill många se ned på överviktiga,men du kommer att klara detta.

kram

2010-01-16 @ 12:34:42
Postat av: Lena

Fia min vän du kommer fixa det här du vet vart jag finns!! Lycka till tänker på dig på måndag ♥ ♥

2010-01-16 @ 13:34:42
Postat av: Lena Johansson

Tjena

Positivt tänkande kommer man långt med. Klart du fixar det här. Jag har ju gjort det. Tänker på dig på mån och hämtar dig när du vill hem. Kram Lena

2010-01-16 @ 13:50:12
Postat av: Anna Söyseth

Kära Sofia.

Jag visste inte att det var på det viset som din älskade mamma slets ifrån dig. Jag ber till de högre makterna att det här går bra för både dig och din syster och att det ger er möjligheten att leva det liv ni vill leva. Som du säger, du förtjänar det. Du är värd det. Många kramar, Anna

2010-01-16 @ 14:12:50
Postat av: Marie Carlson

Kära sofia

Detta klarar du galant med oss som stöttning i svåra stunder för dom kommer det vet vi trots att det är det enda vi vill just nu. Men på måndag går tankarna till dej hela dagen. Kram och lycka till. Vi ses och hörs när du kommer hem.

2010-01-16 @ 14:45:13
Postat av: Larm-Linda

Jag såg dig som en idol förut och du bara växer i mina ögon! Du är en underbar människa med fantastiska egenskaper, kunskaper och ett fint synsätt på livet och jag kommer att stötta dig och följa dina bloggdagar med spänning! Kram

2010-01-16 @ 17:07:09
Postat av: Anette Hansson

Kommer att följa dig på denna resa.......håller alla mina tummar för ett lyckat resultat. Du har en tuff resa framför dig, men du är en supertuff tjej så det går galant. Det vet jag!!

Kram i massor

2010-01-16 @ 17:40:22
Postat av: lotta

Hejja soffan!!



Jag beundrar ditt mod! kommer att följa ditt bloggande och stötta dej till 100%.

Jag finns på kamratstödet för micke och blixtra oxå.

Be om hjälp,jag finns här!

Många kramizar och lycka till.

Lotta&Moa.

2010-01-16 @ 18:29:42
Postat av: Paula Hansson

Massor av kramar till dig på din "resa"...jag ska följa vad du skriver och jag önskar verkligen att du får uppnå ditt mål...vilket jag faktiskt tror att du gör.Du är en sån tjej som jag inbillar mig klarar av det mesta.....både tuff och känslig,ingredienserna för något bra.Kramis Paula.

2010-01-16 @ 19:29:11
Postat av: Lillasyster Sara

JAG ÄSLKAR DIG! I massor min underbara syster <3

2010-01-16 @ 23:18:07
Postat av: Lollo

Tänker på dig o syster! Lycka till! Kram

2010-01-17 @ 08:25:28
Postat av: Fia

Åh vad de ska bli spännande att följa dig här i bloggen. Självklart tänker jag på dig på måndag!

2010-01-17 @ 09:48:40
URL: http://menvetdu.blogg.se/
Postat av: Lina

Söta lilla Fia! Detta kommer gå hur bra som helst. Du kommer vara samma fina tjej som Du är nu o även efter operationen. Det är bara en annan Fia som Du ser i speglen o det kan vara svårt även det. Men jag vet att Du fixar detta galant! Ska verkligen bli roligt att få ta del av din resa här. Kramar Lina

2010-01-17 @ 12:59:45
URL: http://powgrl.wordpress.com
Postat av: Monica Johansson

Du fixar det här. Tänker på dig och håller tummarna.

Kramar Monica.

2010-01-17 @ 17:42:08
Postat av: anonym

Vill dig inget illa utan lyckönskar dig. Men ärligt känner faktiskt STOR avundsjuka över ni alla som kan välja denna "fusk"väg till viktnedgång! Själv får jag kämpa med med rätt mat och motion, men misslyckas ständigt.

2010-01-17 @ 21:30:55
Postat av: Marie Carlson

Ja du Fia nu går startskottet. Idag vid lunch börjar resan på ditt nya liv.Grattis och lycka till en en gång. Massor av kramar till dej/marie

2010-01-18 @ 08:17:15
Postat av: Vicky

Jag kommer följa dej fast vi inte känner varann...jag känner din syster så det va på det sättet jag hittade din blogg. Jag önskar dej all lycka på vägen!!!

2010-01-18 @ 09:22:30
Postat av: Ilone

Anonym, varför tycker du att vi som gjort op har ett val men inte du? Jag själv har varit överviktig sedan tja 7 års ålder och har också försökt på alla sätt att minska i vikt men andå alltid blivit större och större. Du har väl också ett val? Vissa väljer en väg som andra inte kan tänka sig men det är också ett val.

2010-01-19 @ 13:43:06
Postat av: Johanna

Hejaheja Sofia! Jag håller tummarna! Jag vet till en del vad du går igenom, om skulden och skammen. Och längtan efter att vara en bra mamma, som orkar allt.

Lycka till!

Kram

2010-01-19 @ 21:38:36
URL: http://layalaya.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0